Pomoc dla poszkodowanych powodzią
Zasady udzielania wsparcia – wersja uproszczona
Pomoc jest udzielana w formie:
- Pomocy doraźnej, na którą składają się:
a) zasiłek celowy na pomoc doraźną – 8.000 zł
b) zasiłek powodziowy – 2.000 zł (tylko w przypadku ogłoszenia klęski żywiołowej na terenie naszej gminy)
- – o powyższe zasiłki będzie można wnioskować jednocześnie,
- – o zasiłek powodziowy można ubiegać się w oparciu o wniosek załączony do niniejszej informacji. Wnioskodawca do wniosku załącza oświadczenie, że w wyniku powodzi doznał szkody majątkowej wraz z określeniem jej wartości, nie ubiegał się o zasiłek na terenie innej gminy oraz że wyraża zgodę na weryfikację danych zawartych we wniosku. Oświadczenie jest składane pod rygorem poniesienia odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywych zeznań,
- – o zasiłek celowy na pomoc doraźną należy złożyć odrębny wniosek napisany samodzielnie lub złożyć go ustnie u pracownika socjalnego do protokołu,
- – pomoc doraźna przysługuje na każde odrębne gospodarstwo domowe.
- Pomocy remontowo-budowlanej:
a) zasiłek na remont albo odbudowę budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego uszkodzonego w wyniku powodzi – do 200.000 zł
b) zasiłek na odbudowę budynku gospodarczego – do 100.000 zł.
- – kwoty przyznawane będą w zależności od oszacowania procentu zniszczeń/uszkodzeń,
- – przyznane wsparcie nie może przekroczyć wysokości szkód wyrządzonych powodzią,
- – pomocą remontową może być objęte każde odrębne gospodarstwo domowe, jednakże łączna wysokość przyznanego wsparcia nie może przekroczyć wysokości kosztów niezbędnych do usunięcia skutków powodzi,
- – osoby uprawnione do otrzymania wsparcia są zobowiązane do potwierdzenia poniesionych wydatków poprzez przedstawienie imiennych faktur/rachunków. W przypadku braku tych dokumentów zostaną zobowiązane do zwrotu udzielonej pomocy.
Wymienione wyżej formy wsparcia przyznawane są dla rodzin lub osób samotnie gospodarujących, które w wyniku powodzi poniosły szkodę i nie zależą od kryterium dochodowego.
Niniejsza informacja jest wersją uproszczoną. Dokładny opis, na temat tego, kto jest uprawniony do ubiegania się o wsparcie, które budynki mieszkalne i gospodarcze kwalifikują się do otrzymania wsparcia, zasady przyznawania kwoty pomocy finansowej, szacowania szkody znajdziecie Państwo na stronie ośrodka – zasady udzielania pomocy – pełna wersja.
Wnioski na zasiłek celowy na pomoc doraźną i pomoc remontowo-budowlana będą przyjmowane w terminie 30 dni od dnia wystąpienia zalania.
O zasiłek powodziowy można ubiegać się do 15 marca 2025 roku.
Wnioski o przyznanie zasiłku na pomoc doraźną oraz remontowo-budowlaną wymagają przeprowadzenia skróconego wywiadu środowiskowego.
Bez wywiadu możliwe jest przyznanie zasiłku powodziowego w wysokości 2.000 zł z możliwością weryfikacji zasadności przyznania wsparcia po jego realizacji.
Bon energetyczny
Wzór wniosku o wypłatę bonu energetycznego
Od 1 sierpnia nowe świadczenie - bon energetyczny
Informujemy, iż 12 czerwca 2024 r. została opublikowana ustawa z dnia 23 maja 2024 r. o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia cen energii elektrycznej, gazu ziemnego i ciepła systemowego reguluje kwestie związane z cenami energii w drugiej połowie 2024 r. Ustawa wprowadza nowe świadczenie pieniężne - Bon energetyczny.
Na podstawie art. 2 ustawy, bon energetyczny jest świadczeniem pieniężnym przysługującym jednorazowo:
- gospodarstwu domowemu jednoosobowemu, w którym wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 323) za 2023 rok, zwanego dalej „przeciętnym dochodem za 2023 r.”, nie przekraczała kwoty 2500 zł, oraz
- gospodarstwu domowemu wieloosobowemu, w którym wysokość przeciętnego dochodu za 2023 r. na osobę nie przekraczała kwoty 1700 zł.
Obowiązuje również tzw. zasada "złotówka za złotówkę", co oznacza, że bon energetyczny będzie przyznawany także po przekroczeniu kryterium dochodowego, ale jego wartość będzie pomniejszana o kwotę przekroczenia. Minimalna kwota wypłacanych bonów energetycznych będzie wynosić 20 zł. Poniżej 20 zł kwota bonu energetycznego nie będzie wypłacana.
Na podstawie art. 2 ust. 7-9 ww. ustawy o bonie energetycznym, bon ten przyznaje się w wysokości:
- 300 zł – gospodarstwu domowemu jednoosobowemu;
- 400 zł – gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z 2 do 3 osób;
- 500 zł – gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z 4 do 5 osób;
- 600 zł – gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z co najmniej 6 osób.
Ale jeżeli główne źródło ogrzewania danego gospodarstwa domowego jest zasilane energią elektryczną i jest wpisane lub zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków do dnia 1 kwietnia 2024 r., albo po tym dniu – w przypadku głównych źródeł ogrzewania zgłoszonych lub wpisanych po raz pierwszy do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o których mowa w art. 27g ust. 1 tej ustawy, bon energetyczny przyznaje się w wysokości:
- 600 zł – gospodarstwu domowemu jednoosobowemu;
- 800 zł – gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z 2 do 3 osób;
- 1000 zł – gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z 4 do 5 osób;
- 1200 zł – gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z co najmniej 6 osób.
Druk wniosku będzie dostępny niezwłocznie po opublikowaniu w Biuletynie Informacji Publicznej przez ministra właściwego do spraw energii. Wniosek o wypłatę bonu będzie rozpatrywany w terminie 60 dni od dnia jego prawidłowego złożenia.
Wniosek o wypłatę bonu energetycznego składa się na piśmie w postaci papierowej albo elektronicznej za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2020 r. poz. 344).
Wniosek o wypłatę bonu energetycznego w postaci papierowej opatruje się własnoręcznym podpisem i składa osobiście odpowiednio wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy albo nadaje w placówce pocztowej operatora pocztowego w rozumieniu art. 3 pkt 12 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 1640 oraz z 2024 r. poz. 467) lub w placówce podmiotu zajmującego się doręczaniem korespondencji na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej, co jest równoznaczne ze złożeniem go odpowiednio wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta. Wniosek o wypłatę bonu energetycznego składany w postaci elektronicznej opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.
Wnioski o wypłatę bonu energetycznego będą przyjmowane od 1 sierpnia 2024 r. do 30 września 2024 r.
W razie pytań, pracownicy Ośrodka Pomocy Społecznej w Słubicach udzielą informacji pod numerami tel. 95 777 04 - 17
31.05.2024 - dzień wolny
31 maja 2024 r. Ośrodek Pomocy Społecznej w Słubicach będzie zamknięty.
Informujemy, że odpracowanie dnia wolnego od pracy nastąpi w sobotę dnia 15 czerwca 2024 r. w godzinach od 7:00 do 15:00.